lunes, 21 de febrero de 2011

STRUCTURAL DESIGN OF ASPHALT PAVEMENTS ON CONCRETE BRIDGES

STRUCTURAL DESIGN OF ASPHALT PAVEMENTS  ON CONCRETE BRIDGES. Castro, M. Canadian Journal of Civil Engineering, 31 (4), 695-702. 2004.

Abstract
Traditional methods for the structural design of pavement cannot be applied to the design of pavement on bridge decks. In this paper, a new method for the structural design of asphalt pavement on concrete bridge decks is presented. The method can be applied to pavement on girder, slab, and box-girder bridges and can be used whatever the considered degree of bonding between pavement and deck. The method consists of modelling the deck as a two-layer system and then calculating stresses and strains in the pavement–deck system by means of a multilayer system. The proposed methodology has been applied to study the behaviour of asphalt concretes, porous asphalts, and stone matrix asphalts on girder, slab, and box-girder bridges. There is a conclusion of this application that stands out for its practical character. The stone matrix asphalts have the best performance if fatigue is the main concern.
Key words: bridge decks, asphalt pavement, design.


Les méthodes traditionnelles de dimensionnement de revêtements ne peuvent être appliquées à la conception des revêtements bitumineux des tabliers de pont. Cet article présente une nouvelle méthode de dimensionnement de revêtements bitumineux des tabliers de pont en béton. Cette méthode peut s'appliquer aux revêtements des ponts à poutres, des ponts-dalles et des ponts à poutres en caisson. De plus, elle peut être utilisée peu importe le niveau d'adhérence considéré entre le revêtement et le tablier. La méthode consiste en une modélisation du tablier en tant que système bicouche, puis au calcul des tensions et des contraintes sur le système tablier-revêtement en utilisant un système multicouche. La méthodologie proposée a été appliquée à l'étude du comportement des bétons bitumineux, des enrobés drainants et des microbétons bitumineux sur les ponts à poutres, les ponts-dalles et les ponts à poutres en caisson. Une conclusion de cette étude se distingue par sa nature pratique : les revêtements microbétons bitumineux offrent le meilleur rendement si la fatigue constitue la préoccupation principale.
Mots clés : tabliers de pont, revêtements bitumineux, dimensionnement.


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